Bijeenkomst met de wethouder en DUW-vraagbaakborrel.
Datum: woensdag 16 april 2025 om 19.30 uur. Plaats: De Witte Lely, Oudegracht 296 aan de werf.
Graag nodigen we alle keldereigenaren uit om aanwezig te zijn op de bijeenkomst van DUW van 16 april 2025.
U kunt zich opgeven via info@deutrechtsewerfkelders.nl.

Op deze avond zal de werkgroep, die de laatste maanden gewerkt heeft aan het uitwerken van de definitieve regeling, wethouder Rachel Streefland het advies overhandigen. De wethouder zal dit
advies met de aanwezigen bediscussieren. In mei neemt het college van B en W een besluit over de uitvoeringsregeling kelderherstel.
Terugkijkend sinds december 2024.
De gemeenteraad heeft in december 2024 unaniem de uitgangspunten voor de samenwerking bij kelderherstel vastgesteld. Meteen daarna heeft de gemeente samen met DUW een plan
gemaakt voor de uitwerking van de uitgangspunten in een concrete regeling.
Dat plan is in december en januari besproken in vergaderingen van vereniging DUW. De aanwezigen waren unaniem akkoord met de uitwerking van het plan van aanpak. Elke keldereigenaar, lid of geen lid van DUW, kon aan de uitwerking meedoen.
Er zijn 4 uitgangspunten om uit te werken:
- Ontzorgen van de keldereigenaren.
- Een eenvoudige, aantrekkelijke kostenverdeling met voldoende zekerheid vooraf.
- Vastleggen van goede samenwerkingsafspraken.
- Een samenhangende, meerjarige planning van de uitvoering.
Een werkgroep met 15 keldereigenaren en medewerkers van de gemeente werkt sinds januari aan de opdracht om een uitvoeringsregeling te maken voor de samenwerking bij het herstel van de kelders, die voldoet aan de uitgangspunten van de gemeenteraad.
Niet alleen leden van DUW
Naast de actieve werkgroep vanuit DUW heeft de gemeente alle keldereigenaren uitgenodigd om in 1:1 gesprekken of in groepsverband hun wensen en ideëen over het voetlicht te brengen.
Op de informatiebijeenkomst op 19 maart 2025 presenteerde de gemeente de verschillende mogelijkheden van samenwerking die tot dusver waren verkend. U kunt het overzicht terugvinden op: https://kenniscentrum-werven.utrecht.nl/samen-kelders-herstellen/uitgangspunten-samen-uitwerken
Ruim 60 keldereigenaren vonden daar nieuwe informatie, maar gaven ook
nieuwe inzichten waarover de werkgroep en de medewerkers van de gemeente weer verder kunnen denken. In april maakt de werkgroep keuzes over een voorkeursvariant en wordt de concept regeling uitgeschreven.
Al deze informatie komt samen in de bijeenkomst met de wethouder

Vraagbaakborrel blijft nuttig
Parallel aan de informatiebijeenkomst werd de tweede vraagbaakborrel door DUW georganiseerd.Wij gaan hiermee verder en zullen ook op de bijeenkomst
met de wethouder weer de gelegenheid hebben om met mensen van de gemeente, de wethouder en elkaar van gedachten wisselen.
Het adagium “samen weten en kunnen we meer dan ieder apart“ blijft voor het bestuur van DUW een belangrijk uitgangspunt.
Wij proberen op termijn ook de keldercommunity digitaal aan elkaar te verbinden. Mocht er iemand van u daarbij willen en kunnen helpen: heel graag!
Nog vragen: wij horen het graag
Elders wordt er soms anoniem over ons geschreven. Als u daarover vragen heeft of meer wilt weten over onze werkwijze, communicatie, het tot stand komen van
adviezen of als u ontevreden bent, dan nodigen we u van harte uit ons te mailen via info@deutrechtsewerfkelders.nl. Wij plannen dan graag een gesprek. In ieder geval nodigen we u nu van harte uit voor een brede dialoog op 16 april 2025 in aanwezigheid van de wethouder.
Met vriendelijke groet,
Het Bestuur van DUW,
Wim van Gelder- Ria Koppejan – Anki Spronk – Kees Adema – Ruud Verdurmen