De voorbije maanden hebben we veel gesproken over onze reactie aan de gemeente Utrecht. Een reactie ter voorbereiding van een te nemen raadsbesluit in december. Deze reactie is u recent toegestuurd. Ons advies is er vooral op gericht meer te bespreken dan een kostenregeling. Het gesprek moet breder worden getrokken naar uitgangspunten voor het ontzorgen van keldereigenaren bij het opdrachtgeverschap. Ook een goede set afspraken tussen eigenaren en de gemeente is van belang.
Het college van B en W staat op het punt om een voorstel naar de gemeenteraad te sturen voor de uitgangspunten van een kostenregeling en het ontzorgen. Wethouder Rachel Streefland heeft ons gevraagd of zij – voor het zover is – het voorstel aan ons kan toelichten en in gesprek te gaan over de uitgangspunten en vervolgstappen. Daaraan geven wij graag gehoor. Hiervoor organiseert vereniging DUW een bijeenkomst op:
- Datum: dinsdag 24 september
- Tijd: 19.30 uur – 21.00 uur
- Locatie: De Witte Vosch, Oudegracht 46 Utrecht
Met alle gesprekken hebben keldereigenaren en gemeente zicht gekregen op wat echt belangrijk is bij het herstel en behoud van onze kelders: een eenvoudige, aantrekkelijke kostenregeling die vooraf financiële zekerheid biedt. En veel hulp van de gemeente bij de uitvoering van het herstelwerk. Tijdens de bijeenkomst horen we van wethouder Streefland zelf hoe de gemeente hierover denkt en gaan we in discussie. Met het raadsbesluit gaan we een nieuwe fase in, één waarin gemeente en keldereigenaren samen de kostenregeling en het ontzorgen verder uitwerken! Ook de condities waaronder samenwerking tot stand komt is voor ons onderdeel van deze aanpak. Extra tijd is nodig voor een goede set afspraken, zodat we in de zomer van 2025 tot een afronding kunnen komen. Vereniging DUW wil afspraken maken met de gemeente over hoe die uitwerking wordt gedaan en de rol van de keldereigenaren daarbij. Ook daarover gaan we de 24e met elkaar en de wethouder in gesprek. We sluiten af met een informeel samenzijn.
Wij hopen jullie op 24 september te mogen begroeten! Alle keldereigenaren zijn welkom: neem ook je buurman of –vrouw mee!!!!
U kunt zich opgeven via info@deutrechtsewerfkelders.nl.
Bestuur vereniging De Utrechtse Werfkelders.
Wim van Gelder, Voorzitter
Vereniging De Utrechtse Werfkelders draagt bij aan het behoud en de bescherming van de Middeleeuwse kelders in de binnenstad van Utrecht door de eigenaren bijeen te brengen en te ondersteunen bij de belangenbehartiging richting de gemeente en andere partijen. Lid worden kan door € 50 over te maken op NL 82 RABO 3637 7756 11 t.n.v. Vereniging De Utrechtse Werfkelders.