De Vereniging De Utrechtse Werfkelders draagt bij aan het behoud en de bescherming van de Middeleeuwse kelders in de binnenstad van Utrecht door de eigenaren bijeen te brengen en te ondersteunen bij de belangenbehartiging richting de gemeente en andere partijen.
Nieuwsbrief De Utrechtse Werfkelder Vereniging
Bijeenkomst De Utrechtse Werfkelder Vereniging (DUW)
De bijeenkomst op 5 maart in de Witte Lely was een geanimeerde bijeenkomst, waarin we als bestuur veel input hebben gekregen om als De Utrechtse Werfkelder Vereniging verder in dialoog te gaan met de gemeente. Er waren circa 50 aanwezigen. Uit de discussie bleek de grote betrokkenheid van iedereen. In deze nieuwsbrief vindt u hiervan een kort verslag.
Doel van de bijeenkomst
De bijeenkomst was gewijd aan het nadenken over wat nodig is bij het opstellen van een definitieve regeling voor de kostenverdeling van kelderherstel. Aan het eind van het jaar moet de Gemeenteraad beslissen over een concreet voorstel. Daarvoor wordt uitgegaan van een drietal varianten: de omkering van bewijslast (voorstel van de Commissie van Wijzen), een technisch expertmodel en een model dat aansluit op de huidige tijdelijke kostenregeling kelderherstel.
De vereniging is gevraagd advies uit te brengen over een definitieve kostenverdeling en te participeren in het traject tot besluitvorming. Het bestuur wil tijdens dit traject samen met de leden de deelname aan de participatie en de adviezen vorm geven. De bijeenkomst op 5 maart was hiervoor de eerste verkenning.
Participatie en meedenken
Er is een traject opgestart onder leiding van een onafhankelijk procesbegeleider. In een korte introductie geeft zij aan wat er de komende tijd op de rol staat voor wat betreft de participatie. De eerstvolgende bijeenkomst is een informatiebijeenkomst op 27 maart. Daarna zullen er nog op verschillende momenten in april en mei bijeenkomsten gepland worden met eigenaren. Successievelijk wordt gewerkt aan een uitgewerkt voorstel/advies.
Wat is van belang voor Vereniging De Utrechtse Werfkelders
De aanwezigen discussieerden vervolgens aan de hand van een aantal vragen over de keuzes waarvoor de vereniging staat in het participatietraject met als uiteindelijk doel een bij voorkeur breed gedragen voorstel voor de Raad voor een definitieve kostenregeling.
De vragen die besproken zijn waren:
- Kelderherstel is een gezamenlijke opdracht van eigenaren en gemeente. Hoe ziet u uw rol? De gemeente legt de raad een voorstel voor voor een definitieve kostenverdeling. Wat vindt u belangrijke toetsstenen?
- De vereniging is uitgenodigd een advies te geven over die regeling. Wilt u meedenken over die kostenverdeling en wat wilt u ons meegeven voor het advies over de definitieve kostenverdeling?
Uitkomst van de discussie
De discussie is gevoerd in groepen. De volgende opmerkingen zijn van belang mee te nemen in het participatie traject:
- Eerder had het oordeel/advies van de “commissie van wijzen” veel aanhang. Dat luidt, dat de schade moet worden hersteld door degenen die verantwoordelijk is voor de oorzaak van de schade. Die verantwoordelijkheid ligt bij dit model in principe bij de gemeente, behalve als de gemeente kan aantonen dat dat niet zo is. (“Omgekeerde bewijslast”)
- Daartegenover staan de opmerkingen van mensen die bezig zijn met het begin van het proces van het kelder herstel. Zij uiten zich in positieve zin over de op dit moment gehanteerde “tijdelijke regeling”. Dan vindt men wel dat men moet opletten dat er in een offerte geen stelposten zitten en het wordt lastig als de gemeente verlangt dat ook de buren meedoen. Gemeente, ga gelijk aan de slag als overeenstemming is bereikt met een eigenaar!
- Het zou mooi zijn als de vereniging DUW kan meekijken bij een offerte of dat een deskundige dat namens de vereniging zou kunnen doen.
- Het proces moet werkbaar zijn; het moet draagbaar zijn voor de eigenaar.
- De gemeente zal blijvend moeten werken aan het winnen van het vertrouwen van de eigenaren. De vereniging is van het grootste belang om als collectief de individuele keldereigenaar te beschermen.
- Van belang is dat de keuzes, die gemaakt worden, voldoende draagvlak hebben.
Daarnaast waren er nog gedetailleerde discussies, die wij als Vereniging graag meenemen naar de “meedenkgroep”.
Het vervolg
De bovenstaande punten zijn van belang voor de inzet die de vereniging zal kiezen in het vervolgtraject. Dat zal het bestuur niet alleen doen. Daarvoor hebben al meer dan 10 mensen zich gemeld om mee te denken. Vanzelfsprekend kunnen nog meer leden zich aanmelden via info@deutrechtsewerfelders.nl. Deze groep zal door ons geïnformeerd worden over het voorbereidende werk. Het bestuur zal de leden op de hoogte houden van de stand van zaken via nieuwsbrieven zoals deze.
Tenslotte
We hopen dat je hebt genoten van het lezen van deze nieuwsbrief van De Utrechtse Werfkelder VerenigingDe vereniging is nu echt opgericht en spreekt graag namens zoveel mogelijk eigenaren. Leden blijven van harte welkom, op te geven via info@deutrechtsewerfkelders.nl of via de onderstaande knop. Nog ter aanvulling: de vereniging communiceert alleen via dit info-adres.
Met vriendelijke groet, namens het bestuur,
Wim van Gelder, voorzitter DUW.