Beste leden en belangstellenden,
Op 16 april organiseerde DUW een informatieavond over de definitieve regeling voor het herstel van de kelders in het wervengebied. In dit bericht leest u hoe de avond is verlopen en nodigen wij u uit om uw ideeën over een regeling vóór 5 mei per mail aan ons toe te sturen. Wij brengen deze dan onder de aandacht van de werkgroep.
Terugkijkend op de informatieavond op 16 april
Zo’n 45 eigenaren en andere belangstellenden waren aanwezig op de informatieve bijeenkomst. Helaas kon de wethouder niet aanwezig zijn. Wim van Gelder, voorzitter van DUW, gaf kort een overzicht vanaf de start tot de stand van zaken nu. Hij introduceerde de werkgroep van keldereigenaren en gemeenteambtenaren die een advies maakt over de vier grote thema’s: ontzorgen, kostenregeling, samenwerkingsafspraken en een meerjarige planning. Het is een ingewikkelde puzzel.
Esther Daniëls, één van de leden van de werkgroep, deed verslag van de werkwijze, het opbouwen van vertrouwen en droeg uit hoe trots wij als keldereigenaren op het erfgoed mogen zijn. Zij verwoordde het als volgt: “Wij zijn rentmeesters in een gebied dat er al heel lang is en er veel langer zal zijn dan wijzelf.”
Daarna gaf Eelko van den Boogaard, directeur van het Programma Wervengebied bij de gemeente, een toelichting op de verschillende onderdelen van het advies en de keuzes die de werkgroep daarbij heeft gemaakt. “Er is veel overeenstemming, en we zijn in gesprek over de laatste verschillen van inzicht en het nader uitwerken van afspraken,” was zijn boodschap.
Adviezen
De discussiepunten kwamen zowel tijdens de plenaire bijeenkomst, en ook vooral in de informele sfeer daarna, aan de orde. In het kort zijn de belangrijkste punten in het advies:
- De voorkeur gaat uit naar de gemeente als opdrachtgever voor herstel , o.a. omdat de eigenaar dan het meest wordt ontzorgd, het herstel beter uit te voeren is, en de kosten en risico’s lager zullen zijn. De consequentie van deze keuze is dat de keldereigenaar minder invloed heeft dan wanneer hij zelf opdrachtgever is.
- Een vaste eigen bijdrage van de eigenaar is noodzakelijk (geeft zekerheid vooraf), de exacte bedragen worden nog verder besproken.
- De samenwerkingsafspraken worden verder uitgediept, juist ook met inachtneming van de perspectieven van zowel de eigenaar als de gemeente. Nazorg en garantie zijn daarbij belangrijke thema’s.
- De gemeente richt een permanent loket in voor nazorg en klein herstel.
- Er komt een begeleidings-/geschillencommissie voor het geval er verschil van inzicht is tussen keldereigenaar en gemeente over het werk dat is gedaan of de kostenverdeling.
- De gemeente maakt een meerjarenplanning waarin herstel van de kelders zo veel mogelijk wordt gecombineerd met werk aan muren, afwatering, kabels en leidingen. Dat geeft minder overlast in de binnenstad, minder kans op schade in de omgeving en overall lagere kosten.
Hieronder vindt u de presentatie over de werkgroep.
Heeft u nog ideeën, aanvullingen of commentaar? Stuur deze dan voor 1 mei naar info@deutrechtsewerfkelders.nl.
Wij zorgen dat de werkgroep daarvan op de hoogte wordt gebracht en uw visie kan meenemen.
Hoe verder?
Op 7 mei buigt de werkgroep zich over de ideeën en voorstellen die op de informatieavond naar voren zijn gekomen. De werkgroep bespreekt op 14 mei het advies met wethouder Rachel Streefland. Eind mei neemt het college van B en W een besluit over de regeling.
Een nieuwe vraagbaakborrel in de planning
Wij blijven in gesprek met u, de gemeente en elkaar. Daarom plannen wij een nieuwe vraagbaak-borrel. U wordt nog op de hoogte gebracht van datum en plaats. Mocht u voor die tijd contact met ons willen hebben, dan kan dat altijd. Als u een mail stuurt, hoort u snel van ons.
Met vriendelijke groet, Het bestuur van DUW
Cees Adema, Wim van Gelder, Ria Koppejan, Anki Spronk, Ruud Verdurmen.