Na het advies van DUW aan het College van B&W, zal het college begin oktober een voorstel naar de gemeenteraad sturen, voor de uitgangspunten van een kostenregeling en het ontzorgen van de keldereigenaren. Op 24 september zijn de leden van DUW hierover in gesprek gegaan met Wethouder Rachel Streefland.
Kort verslag van de bijeenkomst op 24-9-2024
De voorzitter Wim van Gelder opent de bijeenkomst met een overzicht van de doelen, die de vereniging DUW in de komende maanden en in 2025 tot stand wil brengen. Ontzorgen en een eerlijke en transparante kostenregeling zijn de belangrijkste. Daarvoor zijn goede afspraken met de gemeente noodzakelijk.
De startperiode is ten einde. Een nieuwe fase gaat beginnen, waarin de gemeente en de eigenaren samen definitieve afspraken moeten maken.
Wethouder Rachel Streefland neemt ons mee in wat er voorafging in de voorbije jaren, welke conclusies de gemeente getrokken heeft op basis van de onderzoeken, welke informatie uit de participatiebijeenkomsten is gekomen en op welke wijze de gemeente vorm wil geven aan de wens van eigenaren om ontzorgd te worden. Tenslotte schetst zij de bestuurlijke route naar het besluit van de gemeenteraad eind 2024. Het voornemen is om uiteindelijk in 2025 tot definitieve regelingen te besluiten.
Meer informatie over de onderzoeken vindt u in de links:
- Schade en schadeoorzaken |Kenniscentrum werven (utrecht.nl)
- Onderzoek schadeafhandeling |Kenniscentrum werven (utrecht.nl)
- Onderzoeken naar zorg- en burenplicht | Kenniscentrum werven (utrecht.nl)
Via de onderstaande knop kunt u de presentatie van de wethouder bekijken over hoe de gemeente invulling geeft aan het advies van DUW met betrekking tot de kostenregeling, opdrachtgeverschap en het ontzorgen van keldereigenaren.
Vragen en discussie over de kostenregeling, opdrachtgeverschap en het ontzorgen van keldereigenaren
Tijdens de discussie komen vragen en opmerkingen naar voren, die door de wethouder en de programmamanager Eelko van de Boogaard worden beantwoord. Hieronder zijn deze samengevat.
- Naast de aanpak per RAK of cluster, zal er ook altijd gewerkt blijven worden aan losse kelders, die in slechte staat zijn.
- De gemeente is bereid opnieuw een Stichting op te richten, zoals in de negentiger jaren, als dat een goede samenwerkingsvorm is.
- Een mogelijkheid voor een financiële tegemoetkoming kan zijn dat per kelder een vast bedrag gegeven wordt. Hoe dat bedrag bepaald wordt, moet uitgewerkt worden.
- Europese aanbesteding is noodzakelijk bij het herstel. Een aanbesteding duurt een jaar. Er is al ervaring opgedaan met deskundige aannemers. Er kan voor 4 jaar aanbesteed worden met mogelijkheid tot verlenging.
- Een vraag over herstel van de (dure) stoepen die eigendom zijn van de keldereigenaar zal later beantwoord worden.
- De suggestie voor projectbegeleiding per RAK wordt meegenomen.
- De gemeente Utrecht gaat samenwerken via “City Deal” met andere gemeenten, die vergelijkbare vraagstukken hebben over grachten en werven met o.a. de hoop op Europese subsidies.
- De bomen zijn onderdeel van het wervengebied, maar mochten eigenaren van kelders daar last van krijgen, dan wil de gemeente hierbij helpen. Het kappen van bomen gebeurt alleen als ze gevaar opleveren.
- Het herstel van het wervengebied is belangrijk. De gemeente voelt zich daarvoor verantwoordelijk. Eigenaren kunnen meedoen en gebruik maken van hulp, maar mochten ze dat nu niet willen, dan kan het later moeilijk zijn om daarop terug te komen.
- Er zal een planning gemaakt worden, waardoor eigenaren weten wanneer zij aan de beurt komen.
- De kennis van het herstel van vroeger is aanwezig bij de gemeente. Ook nu zal er opnieuw kennis verzameld worden, o.a. via het wervenkadaster.
- Het subsidieformulier is soms niet geheel toepasbaar voor eigenaren, die deel gaan nemen binnen een cluster van herstel. Daar is overleg over mogelijk.
- Op een vraag, wat er gebeurt als eigenaren kiezen voor het model “bewijsvermoeden”, antwoordt de wethouder dat ze dan niet mee doet. Dat is voor de gemeente geen hanteerbaar model, ook al omdat je onherroepelijk in juridisch getouwtrek terecht komt (zie Groningen!). En dat willen de keldereigenaren ook niet.
- De gemeente is soms eigenaar van een kelder en wordt dan onderdeel van een cluster. Dan is het van belang dat de gemeente de huurder ondersteunt bij de deelname aan herstel.
- De gemeente heeft inmiddels zicht op de kennis en kwaliteiten van de verschillende aannemers.
- De wethouder meldt: zoals we nu zien kost het herstel van een kelder zo’n 250.000 euro, 200.000 draagt de gemeente dan bij. Bij een definitieve regeling gaat de gemeente graag uit van een “zekerheid aan de voorkant”. Eigenaren weten dan vooraf waar zij qua financiën aan toe zijn.
- Er wordt nog gedacht over een variatie in de vaste bijdrage van de gemeente, bij voorbeeld als er sprake is van een kleine kelder die ook een lage gebruikswaarde heeft. Dan zou de bijdrage van de eigenaar kunnen worden verlaagd.
- De samenwerking en verdeling van kosten tussen de gemeente en de nutsbedrijven is een heel specifiek probleem en illustreert de complexiteit van het hersteltraject, net als het gasloos maken van de binnenstad. Dit laatste onderwerp komt op 10 oktober aan de orde op een bijeenkomst van bewoners: “Museumkwartier van het gas af.”
Het vervolg
Tot begin oktober wordt gewerkt aan een raadsvoordracht. Daarin wordt nadrukkelijk gekozen voor een gezamenlijk met de keldereigenaren af te leggen weg om tot een kostenregeling en ontzorging te komen.
De komende maanden zullen er gesprekken blijven plaatsvinden met de keldereigenaren en dus met de vereniging.
De voorzitter kondigt n.a.v. de komende stappen vervolgbijeenkomsten met de leden aan over de genoemde thema’s en sluit de vergadering met dank aan de wethouder en alle aanwezigen. De aanwezigen uiten via applaus hun waardering. Tijdens de geanimeerde nazit worden nog vele details besproken.
Bedankt voor het lezen van onze nieuwsbrief! Bekijk ook onze vorige nieuwsbrieven.
Met vriendelijke groet,
namens het bestuur van DUW
Als u mee wilt praten en alle uitnodigingen en mails wilt ontvangen kunt u zich als lid melden via info@deutrechtsewerfkelders.nl, of de onderstaande knop gebruiken.