Adviesnotitie Utrechtse werfkelders naar B&W – Nieuwsbrief augustus 2024

Adviesnotitie Utrechtse werfkelders

De vereniging De Utrechtse Werfkelders  (DUW) heeft een adviesnotitie naar B&W  gestuurd. DUW is ondanks de korte  voorbereidingstijd toch in staat gebleken  de belangrijkste thema’s voor werfkeldereigenaren onder de aandacht  te brengen van de gemeente Utrecht. 

In de adviesnotitie zijn deze thema’s en  de consequenties voor de te nemen beleidsbeslissingen beschreven. De notitie zelf is naar de leden van DUW per mail gestuurd. Het blijkt n.l. bij  herstel van kelders niet alleen te gaan om  wie betaalt, maar juist ook hoe een  individuele eigenaar uitvoering kan geven  aan het herstel zonder onevenredige  risico’s. 

Uit de pilotfase van het dertigjarig  wervenprogramma van de gemeente  blijkt dat de complexiteit van het  kelderherstel groot kan zijn, eigenlijk  altijd samen uitgevoerd moet worden met  meerdere keldereigenaren en afspraken  met nutsbedrijven gecoördineerd moet  worden. 

De vereniging DUW adviseert dan ook  aan het College geen beslissing te nemen  over een definitieve financiële regeling,  zoals in eerste opzet de bedoeling was,  maar eerst het uitvoeringsplan in brede  zin in 2025 samen met de  keldereigenaren uit te werken en dan pas  besluiten te nemen. De huidige tijdelijke  subsidieregeling moet tot die tijd  gecontinueerd. 

Hoe begon het?

De Vereniging DUW, ontstaan uit en opvolger van de actiecomités van de verschillende grachten, belandde na haar formele oprichting in oktober 2023 enkele maanden later in een participatietraject, waarin de gemeente vroeg aan de keldereigenaren te adviseren over de beste financiële regeling voor het herstel van Utrechtse werfkelders. 

De gemeente werd n.l. in 2021 gedwongen na een zeer kritisch rapport van de Commissie van Wijzen over “de vergeten burenplicht” verantwoordelijkheid te nemen voor goed herstel van de Utrechtse werfkelders, maar wel samen met de eigenaren.

De actiecomités ondersteund door de privewebsite Keldergewelf waren het geloof in de gemeente kwijtgeraakt en streden in eerste instantie voor het betalen van alle schade, tenzij te bewijzen is dat het door andere oorzaken komt. 

DUW koos na vele gesprekken en discussies met eigenaren voor een bredere route, waarbij de ervaringen van de eigenaren van Utrechtse werfkelders leidend zijn en zichtbaar gemaakt moet worden waar eigenaren tegenaan lopen bij herstel van hun kelder en hoe dat in de toekomst opgelost kan worden.

Veel gesprekken en bijeenomsten

In een periode van een half jaar, waarin enerzijds het traject liep van de formele participatieronde en anderzijds de door zelf DUW georganiseerde bijeenkomsten, bleek het mogelijk om zicht te krijgen op de problematiek.

Eigenaren die bezig waren met het herstel liepen tegen complexe problemen aan. Die waren niet alleen van financiële aard met de vraag wie betaalt wat, maar ook wie zorgt dat de uitvoering mogelijk is en hoeveel hulp is er nodig als je opdracht geeft voor herstel.

Utrechtse werfkelders, gesprekken met keldereigenaren

DUW heeft de gemeente in de vele gesprekken kunnen overtuigen dat eigenaren “ontzorgd” moeten worden, waarin keuzen over wie opdrachtgever is ook noodzakelijk is. 

In de laatste bijeenkomst van DUW op 30 juli hebben de leden het advies naar de gemeente geaccordeerd. Het verslag van deze bijeenkomst kunt u separaat lezen. Iedereen is in de gelegenheid gesteld voor en na deze bijeenkomst commentaar te leveren. 

DUW betreurt het dat na de bijeenkomst een separate actiegroep onder de naam Taskforce berichten vanuit de privewebsite  Keldergewelf uitstuurt met de tekst “keldereigenaren in participatieproces buiten spel gezet”. 

Adviesbureaus

Om zicht te krijgen op de verantwoordelijkheid van de gemeente voor de schade zijn technische bureaus aan de gang gegaan met schadeonderzoek. Daar komt geen eenduidig patroon uit en de experts kunnen nog veel tijd en geld besteden aan dergelijke onderzoeken. DUW kiest liever voor de weg dat het geld in herstel van de kelders wordt gestoken i.p.v. in bureaus met technische experts en juristen. Wel zal de gemeente dan moeten garanderen dat er een aanpak komt, die eerlijk, transparant en toetsbaar is en blijft.

Het rapport van AEF, waarin een vergelijking gemaakt wordt tussen de aanpak in Groningen, Limburg en Utrecht, geeft een hoopvol perspectief. Ook daarin blijft “ontzorgen” en verantwoordelijkheid nemen door de overheid cruciaal. 

En nu? ‘Samen aan zet’

In de adviesnotitie naar het college zijn de hoofdlijnen beschreven.

Belangrijk is dat er nu geen beslissing genomen wordt over een definitieve regeling. Het is te vroeg en de discussie over de verantwoordelijkheid voor de kosten staat niet los van hoe je als gemeente je brede verantwoordelijkheid neemt voor het herstel. Dat kan alleen in samenwerking met de eigenaren, zowel met de individuele eigenaar als het collectief.

Utrechtse werfkelders, samen aan zet

Eigenaren zijn namelijk mede-eigenaar van het gehele wervengebied. De rol als adviseur bij grote beslissingen past daar niet bij. De rol van medebepaler en beslisser moet daarom verder uitgewerkt worden. Bij het herstel in de negentiger jaren is gekozen voor een stichtingsvorm. Mogelijk is dat ook nu een optie. Zo zijn er nog meer vraagstukken niet opgelost.

Daarom adviseert DUW aan het college de tijdelijke financiële regeling te handhaven tot het gezamenlijke uitvoeringsplan in brede zin samen met de eigenaren is uitgewerkt en dan pas verdere besluiten te nemen. Een gezamenlijke agenda voor 2025 is hiervoor een goede start met (1) de uitwerking van een definitieve financiële regeling (2) de uitwerking van het opdrachtgeverschap en (3) de uitwerking van samenwerking in uitvoering en beleid. 

Het bestuur van DUW is altijd bereikbaar via info@deutrechtsewerfkelders.nl.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur,
Wim van Gelder, voorzitter DUW

Scroll naar boven